تجزیه و تحلیل شیر مادر فرصت های جدیدی را برای کاهش خطر چاقی در دوره ی کودکی ارائه می دهد

10 آوریل 2019- تحقیقات جدید نشان می دهد ترکیب شیر مادرانی با وزن طبیعی با ترکیب شیر مادران دارای اضافه وزن تفاوت دارد و تغییرات در متابولیت های مولکولی کوچک در شیر مادر ممکن است عوامل خطر احتمالی برای چاقی در دوره ی کودکی باشد.

نتایج این تحقیق جدید بصورت آنلاین در مجله آمریکایی تغذیه بالینی(The American Journal of Clinical Nutrition)منتشر شده است.

تحقیقات نشان داده است که چاقی مادر یکی از قوی ترین عوامل پیش بینی کننده ی چاقی فرزندان در دوران کودکی است. دکتر Elvira Isganaitis متخصص غدد درون ریز کودکان درمرکز دیابت Joslin و نویسنده ی اصلی این مقاله گفت: چاقی در دوران کودکی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بسیاری از عوارض دیگر سلامتی می شود. هدف ما شناسایی اولین عوامل خطری است که می توانند به ما در پیش بینی چاقی در کودکان کمک کنند.ما می دانیم که یکی از این عوامل، مواجهه تغذیه ای نوزاد در دوره پس از زایمان است.

محققان مرکز دیابت Joslin همراه با محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهاما و دانشگاه مینه سوتا، محتوای شیر مادر و اندازه بدن نوزادان (چربی و عضله) را در ماه اول و ششم در 35 جفت مادر و نوزاد، بررسی کردند. مادران بر اساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری(BMI) کمتر از 25 (طبیعی) یا بیش از 25 (اضافه وزن یا چاق) طبقه بندی شدند.

دکتر David Fields، استادیار دانشکده علوم بهداشت دانشگاه اوکلاهما و متخصص دیابت اطفال، و نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: پیش از سال 2010 در مورد ترکیب شیر مادر فراتر از ماکرونوترینت های اصلی آن اطلاعات زیادی در دست نداشتیم. تحقیقات عمیق تر با تکنیکهای پیشرفته تر بر روی ترکیب شیر مادر، اطلاعاتی فراتر از کربوهیدرات های ساده، پروتئین و چربی ها به ما ارائه داد.

با استفاده از پیشرفت تکنولوژیک در تجزیه و تحلیل متابولومیکس (تکنیکی برای مطالعات در مقیاس بزرگ بر روی مولکول های کوچک درگیر در متابولیسم)، دکتر Isganaitis و همکارانش، غلظت 275 مولکول متابولیتی کوچک را در شیر مادر اندازه گیری کردند. هدف این مطالعه شناسایی ویژگی های مولكولی شیر مادر با توجه به وضعیت وزن مادر (طبیعی در مقایسه با اضافه وزن و چاق) و سپس امکان استفاده از این تفاوتها برای پیش بینی افزایش وزن نوزاد در ماه های اول زندگی بود.

در یک ماهگی، 10 متابولیت در شیر مادران دارای اضافه وزن یا چاق با مادران دارای وزن طبیعی متفاوت بود. از این تعداد، چهار مشتق نوکلئوتیدی و سه کربوهیدرات پیچیده به نام الیگوساکارید ها شناسایی شدند که می توانند میکروبیوتای روده را تغییر دهند. در شش ماهگی، این تجزیه و تحلیل ها نشان داد که 20 متابولیت در شیر مادران دارای اضافه وزن با مادران دارای وزن طبیعی تفاوت دارد. علاوه بر این، غلظت آدنین موجود در شیر مادران چاق با افزایش وزن بیشتر در نوزادان ارتباط داشت.

دکتر Isganaitis می گوید: در حالیکه تنها تفاوت های جزئی در ترکیب شیر مادران چاق و لاغر یافت شد (10 متابولیت در یک ماهگی و 20 متابولیت در شش ماهگی از میان 275 متابولیت بررسی شده)، این اولین مطالعه ی عمیقی است که نشان می دهد کدام مواد در شیر مادران دارای اضافه وزن غلظت بیشتر و کدام مواد غلظت کمتری دارند. او می گوید: یافته های ما نشان می دهد که ترکیب خاصی از عوامل - مشتقات نوکلئوتیدی و کربوهیدرات های پیچیده - می توانند اهداف درمانی مناسبی برای بهبود مشخصات شیر ​​مادر و احتمالا محافظت از کودکان در برابر چاقی باشد.

این تحقیق یک گام به جلو در درک تاثیر وضعیت وزن و سلامت مادر بر شیر او و به نوبه خود بر سلامت نوزاد است. دکتر  Fields، رهبر این پروژه تحقیقاتی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اوکلاهما، توضیح می دهد که با شناسایی و تعیین خصوصیات مولکول هایی که در شیر مادران با وزن طبیعی و اضافه وزن متفاوت هستند، محققان می توانند مداخلاتی را - رژیم غذایی، دارویی یا ورزش – پایه گذاری کنند که کیفیت شیر ​​مادران چاق و دارای اضافه وزن را بهبود بخشد.

دکتر Isganaitis می گوید: تغذیه با شیر مادر یک رفتار بسیار مفید برای مادر و فرزند است. تغذیه با شیر مادر باید ترویج و حمایت شود. در نهایت، ما می خواهیم مسیرهای متابولیکی را شناسایی کنیم که اجازه می دهد تا شیر مادر برای افزایش وزن نوزاد و سایر نتایج سلامت کودک مفید باشد. ما امیدواریم که این اطلاعات همچنین بتواند راه هایی را برای تولید شیرهای خشک مناسب برای محافظت بیشتر از کودکان در برابر چاقی دوران کودکی در آینده ارائه دهد.

منبع:

The American Journal of Clinical Nutrition, 2019; DOI: 10.1093/ajcn/nqy334

www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190410125607.htm